Paul Auster 1947-2024

Med min (nu avlidne) bror delade jag fascinationen inför märkvärdiga sammanträffanden. Så var det också han som fick mig att upptäcka Paul Auster, genom The Music of Chance (Slumpens musik), vidare till New York-trilogin och min favorit The Book of Illusions (Illusionernas bok).

På tal om sammanträffanden råkade jag ut för ett fysiskt sådant med denne litteräre gigant, under hans besök i Sverige. Vi hamnade på samma flygplan och råkade vidröra mig när han gick förbi. Tyvärr blev jag så förlägen av detta och av hans storhet att jag inte förmådde mig att tacka för hans författarskap.

För en tid sedan påbörjade jag hans näst senaste bok 4321, men omfånget förskräckte. Hans allra sista bok, Baumgartner, är betydligt tunnare. Leviathan känns annars som det givna alternativet, nu när jag just tagit mig igenom Moby Dick.

Lämna en kommentar