En runda till

Förr i världen såg jag all ny dansk film jag kom över. Några av mina favoritregissörer är danskar: Bille August, Susanne Bier, Per Fly och Lars von Trier. Sedan jag fick barn har jag nog inte sett en enda dansk film, utom nya versionen av von Triers Riket. Av Thomas Vinterberg har jag nog bara sett Festen, som lämnade mig med obehag. För några år sedan kom En runda till, som jag tänkte att jag måste se. Igår fick jag se att den låg tillgänglig på SVT och passade därför på att se den.

Mads Mikkelsen briljerar som en av fyra lärare som bestämmer sig för att göra en praktisk studie av en norsk filosofs idé: att människan är född med 0,5 promille för lite. Med en ständig halt av 0,5 promille alkohol i blodet kan hon leva fullt ut och uträtta storverk. Experimentet blir både succé och katastrof.

Filmen är tillägnad regissörens dotter Ida, som omkom i en olycka strax före inspelningens början, endast nitton år gammal. Det ger filmen en extra både tragisk och vacker dimension att eleverna i den klass man får följa är just nitton år och tar sin studentexamen vid filmens slut.

Vardagligt, tragiskt, galet och vackert – sådär som danskarna förmår gestalta det. Ett litet mästerverk, väl värt sin Oscar.

En tanke på “En runda till

  1. Så intressant! Jag tycker att detta var en misogyn grabbfilm, med sina ljusa stunder emellanåt, men slutklämmen var ändå att Kung Alkohol alltid är mer värd än drottning kärlek. Dock dansade Mikkelsen helt underbart! Värt biotiden bara den!

Lämna en kommentar